Relacje inwestorskie kierujemy do uczestników rynku kapitałowego, akcjonariuszy, inwestorów obecnych i potencjalnych
Podstawowym przedmiotem działalności Red Carpet Media Group S.A. jest produkcja oraz rozpowszechnianie w sieciach telekomunikacyjnych (TVK, DVB-S, DVB-T, IPTV) programów telewizyjnych o tematyce filmowo-serialowo-popkulturowej. W swojej ofercie Emitent posiada dwa koncesjonowane (koncesja „KRRiT”) kanały telewizji linearnej o nazwach „Red Carpet TV” oraz „Red TOP TV”. Ponadto wskazać należy, że w I kwartale 2022 roku Spółka planuje uruchomienie własnej platformy VOD „RED GO” z rozwiązaniem OTT, która będzie oferowała komercyjny dostęp do swojej zawartości w modelu T-VOD oraz S-VOD (dostęp czasowy oraz dostęp subskrypcyjny). Spółka powstała w wyniku przekształcenia w 2020 r. jako autorski projekt medialny budowany na miarę współczesnych wyzwań zapotrzebowania społecznego w zakresie aktywnego dostępu odbiorcy do treści multimedialnych. Wskazać jednak należy, iż działalność jej poprzedników prawnych była prowadzona już od 2010 r. Model przedsięwzięcia ukształtował się jako odpowiedź na ogólnoświatowe trendy dotyczące tworzenia oraz oferowania i konsumpcji treści video-telewizyjnych, gdzie obok tradycyjnej telewizji linearnej pojawia się platforma streamingowa VOD, która w swojej zaawansowanej formie zaczyna być nie tyle uzupełnieniem oferty nadawcy telewizyjnego, a staje się świadomym producentem oferowanych przez siebie treści.
Działalność gospodarcza Spółki realizowana jest w następujących obszarach:
Ø telewizyjne kanały linearne oferowane do dystrybucji w Polsce bezpłatnie i utrzymujące się
z wpływów reklamowych,
Ø telewizyjne kanały linearne oferowane do dystrybucji odpłatnie w USA i Kanadzie,
Ø produkcja materiałów video oraz programów telewizyjnych.
W związku planami uruchomienia w I kwartale 2021 roku własnej platformy VOD Emitenta „RED GO” kolejnymi filarami biznesu będą:
Ø platforma streamingowa VOD, oferująca modele komercyjne S-VOD oraz T-VOD zawierająca oprócz klasyki filmowej i serialowej propozycje kina dla koneserów oraz ofertę premierową premium,
Ø rozszerzanie platformy VOD o oferty linearnych kanałów telewizyjnych w modelu OTT,
Ø oferowanie platformy VOD na kolejne rynki zagraniczne.
Powyższe filary modelu biznesowego opierają się na kompilacji stanu oraz oczekiwań odbiorców
w zakresie tradycyjnej telewizji linearnej, zapotrzebowania na określoną tematykę, atrakcyjności tej tematyki, a także oczekiwań odbiorców w obszarze sposobów konsumpcji treści telewizyjno-serialowych. Model biznesowy Emitenta ugruntowany został poprzez szczegółową analizę rynku telewizyjnego w zakresie telewizji tradycyjnej (linearnej), która wskazała na powielanie się globalnych trendów światowych na rynek europejski, a w szczególności polski.
ZARZĄD
Laura Nowakowska – Prezes Zarządu
Absolwentka psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. Od roku 2019 doktorantka na Wydziale Psychologii Klinicznej i Sadowej na University of Edinburgh Scotland. Doświadczenie zdobywała
m.in. w działach marketingu TMS Brokers i CD Projekt RED.
Pani Laura Nowakowska jest również córką Pana Leszka Kułaka (Członka Rady Nadzorczej), bratanicą Pana Wiesława Kułaka (Członka Rady Nadzorczej) oraz pasierbicą Pani Renaty Nowickiej-Kułak (Członka Rady Nadzorczej)
RADA NADZORCZA
Tomasz Supeł – Przewodniczący Rady Nadzorczej
Absolwent ekonomii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ukończył studia podyplomowe w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk dla kandydatów na Dyrektorów Finansowych. Pracował w bankowości przedsiębiorstw, domu maklerskim, TFI. Pełnił funkcję Dyrektora Finansowego w dużej spółce produkcyjnej. Posiada doświadczenie w pełnieniu funkcji nadzorczych oraz zarządczych spółek kapitałowych.
Leszek Kułak – Członek Rady Nadzorczej
Pan Leszek Kułak posiada wykształcenie wyższe. Jest absolwentem Wydziału Elektroniki na Politechnice Warszawskiej. Posiada wieloletnie doświadczenie w pełnieniu funkcji nadzorczych oraz zarządczych spółek kapitałowych. Członek zarządów i rad nadzorczych spółek notowanych na Giełdzie papierów Wartościowych w Warszawie działających w obszarze telekomunikacji i usług dodanych, marketingu i nowych technologii.
Pan Leszek Kułak jest również ojcem Pani Laury Nowakowskiej (Prezesa Zarządu), mężem Pani Renaty Nowickiej-Kułak (Członka Rady Nadzorczej) oraz bratem Pana Wiesława Kułaka (Członka Rady Nadzorczej)
Ludwik Sobolewski – Członek Rady Nadzorczej
Doktor nauk prawnych, adwokat i radca prawny, menedżer instytucji finansowych i ekspert rynków kapitałowych, ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego i studia doktoranckie w zakresie historii prawa, ekonomii i filozofii na Universite Pantheon Assass (Paris II). Pracował w Uniwersytecie Jagiellońskim, w Urzędzie Rady Ministrów, a następnie, w roku 1994, został wiceprezesem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA. W roku 2006 wygrał konkurs na stanowisko Prezesa Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (i ponownie w roku 2010) i pełnił tę funkcję do roku 2013. W 2013 r. wybrany na stanowisko Prezesa Giełdy Papierów Wartościowych w Bukareszcie (BVB), w kadencji 2013-2017. W latach 2015-2016 Przewodniczący Rady Dyrektorów narodowego operatora usług pocztowych w Rumunii (Posta Romana).
Wiesław Kułak – Członek Rady Nadzorczej
Pan Wiesław Kułak jest absolwentem zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim. Pracował w firmach związanych z usługami Call Center, digitalizacją, archiwizacją oraz zarządzaniem bazami danych jak również obsługującymi kontrakty zewnętrzne z obszaru infolinii i telesprzedaży, między innymi dla operatorów telekomunikacyjnych.
Pan Wiesław Kułak jest również bratem Pana Leszka Kułaka (Członka Rady Nadzorczej), szwagrem Pani Renaty Nowickiej-Kułak (Członka Rady Nadzorczej) oraz stryjem Pani Laury Nowakowskiej (Prezesa Zarządu).
Renata Nowicka-Kułak – Członek Rady Nadzorczej
Pani Renata Nowicka-Kułak jest absolwentką ekonomii w Wyższej Szkole Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze promocji i komunikacji marketingowej oraz usług dodanych w obszarze komunikacji. Pracowała w m.in. w Beckman Instruments International SA, Cormay Diagnostyka SA, Axel Springer Kontakt sp. z o.o. oraz spółkach notowanych na Giełdzie papierów Wartościowych w Warszawie zajmując stanowiska kierownicze
w departamentach komunikacji marketingowej.
Pani Renata Nowicka-Kułak jest również żoną Pana Leszka Kułaka (Członka Rady Nadzorczej), bratową Pana Wiesława Kułaka (Członka Rady Nadzorczej) oraz macochą Pani Laury Nowakowskiej (Prezesa Zarządu).
Struktura własnościowa Emitenta (udział w kapitale zakładowym i głosach na Walnym Zgromadzeniu) oraz wyszczególnienie akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% udziału w kapitale zakładowym oraz w głosach na Walnym Zgromadzeniu przedstawia się następująco:
Seria akcji |
Liczba akcji |
Liczba głosów |
Udział |
||
A, B |
306 089 |
306 089 |
65,83% |
65,83% |
|
Renata Nowicka-Kułak** |
A |
23 550 |
23 550 |
5,06% |
5,06% |
Pozostali*** |
A,B |
135 361 |
135 361 |
29,11% |
29,11% |
Suma |
A,B |
465 000 |
465 000 |
100,00% |
* wraz z KLL sp. z o.o., podmiotem zależnym od Pana Leszka Kułaka oraz Red Carpet Technologies sp. z o.o., podmiotem pośrednio zależnym od Pana Leszka Kułaka, które posiadają łącznie 325.400 akcji Emitenta
** wraz z SMS4YOU sp. z o.o., podmiotem zależnym od Pani Renaty Nowickiej-Kułak, będącym w posiadaniu 20.323 akcji Emitenta
*** w tym podmiot pełniący funkcję Animatora Rynku, w wyniku realizacji obowiązku, o którym mowa w §7 ust. 4 Regulaminu ASO
Struktura własnościowa Emitenta (udział w kapitale zakładowym i głosach na WZ)
* wraz z KLL sp. z o.o., podmiotem zależnym od Pana Leszka Kułaka oraz Red Carpet Technologies sp. z o.o., podmiotem pośrednio zależnym od Pana Leszka Kułaka, które posiadają łącznie 325.400 akcji Emitenta
** wraz z SMS4YOU sp. z o.o., podmiotem zależnym od Pani Renaty Nowickiej-Kułak, będącym w posiadaniu 20.323 akcji Emitenta
*** w tym podmiot pełniący funkcję Animatora Rynku, w wyniku realizacji obowiązku, o którym mowa w §7 ust. 4 Regulaminu ASO
W przyjętej strategii Emitent zakłada równoległy rozwój zarówno tradycyjnej telewizji „linearnej”
w dotychczasowych oraz nowych kanałach dystrybucji (TVK, DVB-S, DVB-T, IPTV) z jednoczesnym rozwojem dostępu poprzez platformy OTT. Uzupełnieniem strategii Spółki jest uruchomienie oraz rozwój własnej zaawansowanej platformy streamingowej VOD i OTT o nazwie „RED GO”.
Strategia rozwoju zostanie zrealizowana poprzez osiągnięcie poniższych celów.
W obszarze telewizji linearnej:
i. rozwój i poszerzanie zasięgu technicznego dla kanałów Red Carpet TV oraz Red TOP TV pozwalające na osiągnięcie wskaźników dotarcia technicznego dla kanału Red Carpet TV na poziomie 75% , a dla kanału Red TOP TV 65% w latach 2022-2024,
ii. osiągnięcie do 2024 r. łącznego udziału w rynku dla kanałów Red Carpet i Red TOP TV na poziomie 0,3% SHR grupach komercyjnych,
iii. budowa i optymalizacja oferty programowej,
iv. budowa i rozwój zasięgu technicznego dotarcia do odbiorców dla kanałów Red Carpet TV oraz RED TOP TV w modelu OTT (telewizja za pośrednictwem internetu) zapewniając do 2026 r. minimum 200 tys. odbiorców kanałów za pośrednictwem OTT „RED GO” oraz 4,5 mln za pośrednictwem licencji dla platform „trzecich”, w tym wiodących marek odbiorników telewizyjnych,
v. czynny udział w reorganizacji rynku telewizyjnego w Polsce w zakresie wykorzystania ewentualnych możliwości dystrybucji kanałów Red Carpet TV oraz Red TOP TV poprzez naziemne multipleksy cyfrowe MUX DVB-T2 HEVC.
W obszarze VOD:
i. uruchomienie w I kw. 2022 r. platformy streamingowej VOD/OTT „RED GO” z szeroką ofertą filmowo-serialową classic dla subskrybentów S-VOD oraz ofertą premierową Premium dla odbiorców w modelu T-VOD,
ii. pozyskanie w latach 2022-2026 łącznie 200 tys. stałych subskrybentów usługi S-VOD,
iii. zapewnienie w latach 2022-2026 poziomu „sprzedaży” dostępów PREMIUM w modelu T-VOD od 350 do 600 tys. rocznie,
iv. ekspansja zagraniczna w 2023 r. z ofertą Platformy VOD „Red GO” (redgo.eu) na rynki ościenne (Niemcy, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Litwa, Łotwa) i pozyskanie do 2026 r. 100 tys. stałych subskrybentów usługi oraz rocznej sprzedaży dostępów Premium na poziomie 200 tys.
W obszarze rozwiązań technologicznych oraz aplikacyjnych:
i. dostosowanie Platformy VOD/OTT „RED GO” do rozwoju oferty w kierunku komercyjnego oferowania telewizyjnych linearnych kanałów licencyjnych OTT oraz komercyjnych treści video-multimedialnych w modelu PPV wejście na ten rynek do roku 2023,
ii. budowa i uruchomienie do II kw. 2022 komercyjnego dystrybuowania w modelu B2B contentu telewizyjnego produkcji własnej z obszaru „Red Carpet”,
W obszarze produkcji telewizyjno-filmowej:
i. przygotowanie i komercyjne wprowadzenie na rynek własnego formatu telewizyjnego „LIVE FROM Red Carpet”,
ii. koprodukcja dwóch seriali lifestylowych w latach 2024-2026,
iii. produkcja jednego filmu fabularnego rocznie do dystrybucji kinowo-platformowej począwszy od 2025 r.
Taka strategia uwzględnia prognozowany rozwój technologii zarówno w obszarze sieciowym jak
i dostępowym. Niezależnie od zmian preferencji użytkowników w korzystaniu z treści video-filmowych z tradycyjnego modelu linearnego jaki Emitent posiada w klasycznej telewizji, aż po model VOD, gdzie użytkownik decyduje, o czasie, wyborze treści i sposobie korzystania z niej (rodzaj ekranu), najważniejszym decydującym o powodzeniu projektu będzie dostęp do szerokiej oferty atrakcyjnych treści oraz narzędzia do jej dostarczenia zidentyfikowanemu odbiorcy. W przypadku anten telewizyjnych monetyzacja posiadanych zasobów odbywa się poprzez sprzedaż czasu reklamowego.
W przypadku Platformy VOD odbywać się to będzie w modelu sprzedaży bezpośredniej ostatecznemu odbiorcy (S-VOD – subskrypcje, T-VOD – sprzedaż dostępu czasowego). W dalszej perspektywie strategia Emitenta zakłada rozszerzenie oferty streamingowej o emisje telewizyjnych kanałów linearnych w modelu OTT, zaczynając od kanałów własnych, a następnie dokładając kolejne kanały
w oparciu o pozyskiwane licencje. Dostęp do oferty telewizyjnej OTT odbywał się będzie odpłatnie
w modelu komercyjnym.
Platforma „RED GO” opierać się będzie na trzech głównych segmentach programowo-tematycznych: 1. PREMIERY i kontent filmowo-serialowy;
2. Kontent filmowy – „classic”;
3. Filmy dokumentalne z obszaru show biznesu z kraju i ze świata.
Kolejnym uzupełniającym segmentem będą:
4. Własne produkcje telewizji Red Carpet TV – RED CARPET CONTENT HUB (relacje z eventów, premier i pokazów).
Spółka zamierza oferować dostęp do platformy RED GO w następujących modelach sprzedaży:
1. T-VOD - model transakcyjny oparty na oferowaniu kontentu klasy premium (premiery filmowe i serialowe) w dostępie czasowym (detaliczny dostęp do wybranej pozycji filmowej lub serialu telewizyjnego w zadanym przedziale czasu). W ramach zawieranych umów z dystrybutorami i producentami kontentu, oferta będzie budowana indywidualnie dla każdej z oferowanych pozycji programowych. Docelowo Emitent zakłada rocznie do 100 pozycji premierowych oferowanych w tym modelu sprzedaży.
2. S-VOD – platforma dostępna dla subskrybentów indywidualnych płacących stały miesięczny abonament. Oferta przewiduje dostęp do „całej biblioteki” poza pozycjami premium lub do wybranych katalogów (ofert wybranych producentów lub ofert tematycznych).
3. A-VOD – platforma dostępna bezpłatnie gdzie użytkownik indywidualny korzysta z ograniczonej oferty programowej pod warunkiem oglądania emitowanych w trakcie reklam telewizyjnych (wykorzystanie niekomercyjne).
4. RED CARPET CONTENT HUB - platforma dostępna dla odbiorców medialnych pozwalająca na pobieranie ekskluzywnego kontentu do publikacji we własnych mediach. (wykorzystanie komercyjne z pełnymi prawami w tym prawem zamieszczania w trakcie emisji własnych reklam) - abonament miesięczny oraz w modelu bez abonamentowym - bez prawa zamieszczania w trakcie emisji własnych reklam (reklamy będą sprzedawane przez Red Carpet TV).
Struktura rodzajowa przychodów netto ze sprzedaży Emitenta w latach 2019-2021 (w zł) jest następująca:
2019 |
2020 |
2021* |
|
Przychody ze sprzedaży czasu reklamowego |
359 867,31 |
678 867,43 |
939 306,31 |
Przychody z opłat dystrybucyjnych od sieci telewizyjnych |
1 112 726,10 |
2 434 764,93 |
5 020 496,93 |
Przychody z produkcji i sprzedaży materiałów wideo w tym: |
1 002 000,00 |
710 900,00 |
879 400,00 |
dla KLL sp. z o.o. |
1 002 000,00 |
607 900,00 |
274 000,00 |
dla TPKA-2015-6 sp. z o.o. |
0,00 |
103 000,00 |
483 400,00 |
pozostałe |
0,00 |
0,00 |
122 000,00 |
Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi |
2 474 593,41 |
3 824 532,36 |
6 839 203,24 |
* - dane niezbadane przez biegłego rewidenta
Źródło: Emitent
Struktura geograficzna przychodów netto ze sprzedaży Emitenta w latach 2019-2021 (w zł) jest następująca:
Wyszczególnienie |
2019 |
2020 |
2021* |
Przychody ze sprzedaży w kraju |
55,03% |
36,34% |
26,59% |
Przychody ze sprzedaży zagranicą |
44,97% |
63,66% |
26,59% |
* - dane niezbadane przez biegłego rewidenta
Źródło: Emitent
Do zamieszczenia poniższa tabela:
Wyszczególnienie |
2019 |
2020 |
2021* |
Przychody netto ze sprzedaży |
2 474 593,41 |
3 824 532,36 |
6 839 203,24 |
Zysk ze sprzedaży |
-12 641,80 |
1 221 939,90 |
2 440 155,81 |
|
|
||
Amortyzacja |
15 230,91 |
85 640,25 |
622 868,48 |
EBIT |
1 212 334,19 |
177 459,78 |
622 868,48 |
Zysk netto |
890 004,62 |
129 329,19 |
2 133 089,62 |
|
|
||
Aktywa trwałe |
843 569,08 |
5 022 299,32 |
6 674 638,98 |
Aktywa obrotowe |
2 179 318,60 |
1 041 413,45 |
5 607 183,89 |
Zapasy |
188,24 |
1 602,40 |
5 457,25 |
Należności krótkoterminowe |
2 144 438,17 |
975 810,25 |
3 551 832,26 |
Środki pieniężne |
23 337,74 |
3 374,57 |
824 220,38 |
|
|
|
|
Kapitał własny |
461 681,45 |
1 351 686,07 |
8 452 775,69 |
Zobowiązania i rezerwy |
2 561 206,23 |
4 712 026,70 |
3 829 047,18 |
Zobowiązania krótkoterminowe |
2 493 247,33 |
3 694 853,80 |
3 107 833,08 |
Suma bilansowa |
3 022 887,68 |
6 063 712,77 |
12 281 822,87 |
Wyszczególnienie |
2019 |
2020 |
2021* |
Przychody netto ze sprzedaży |
2 474 593,41 |
3 824 532,36 |
6 839 203,24 |
Zysk ze sprzedaży |
-12 641,80 |
1 221 939,90 |
2 440 155,81 |
|
|
||
Amortyzacja |
15 230,91 |
85 640,25 |
622 868,48 |
EBIT |
1 212 334,19 |
177 459,78 |
622 868,48 |
Zysk netto |
890 004,62 |
129 329,19 |
2 133 089,62 |
|
|
||
Aktywa trwałe |
843 569,08 |
5 022 299,32 |
6 674 638,98 |
Aktywa obrotowe |
2 179 318,60 |
1 041 413,45 |
5 607 183,89 |
Zapasy |
188,24 |
1 602,40 |
5 457,25 |
Należności krótkoterminowe |
2 144 438,17 |
975 810,25 |
3 551 832,26 |
Środki pieniężne |
23 337,74 |
3 374,57 |
824 220,38 |
|
|
|
|
Kapitał własny |
461 681,45 |
1 351 686,07 |
8 452 775,69 |
Zobowiązania i rezerwy |
2 561 206,23 |
4 712 026,70 |
3 829 047,18 |
Zobowiązania krótkoterminowe |
2 493 247,33 |
3 694 853,80 |
3 107 833,08 |
Suma bilansowa |
3 022 887,68 |
6 063 712,77 |
12 281 822,87 |
Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce
Według Publicis Groupe po spadku polskiego rynku reklamy telewizyjnej w 2020 roku o 10,1% r/r do 3,94 mld zł w I połowie 2021 r. zanotowano odbicie, które zapoczątkowane było już w IV kw. 2020 r. W I półroczu 2021 r. rynek reklamy telewizyjnej osiągnął dwucyfrowy wzrost, który wyniósł 21,4%. Wartość budżetów telewizyjnych wzrosła w tym okresie o 366,5 mln zł. Zbliżyła się tym samym do poziomu sprzed kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19. Najszybciej rosnącym sektorem na rynku reklamy telewizyjnej był sektor handel, którego inwestycje wzrosły aż o 53,4% r/r. Według Publicis Groupe w II połowie 2021 można oczekiwać wzrostów we wszystkich mediach, z wyjątkiem dzienników i magazynów.[1]
Po sześciu miesiącach 2021 roku udział reklamy telewizyjnej w przychodach z rynku reklamy ogółem wyniósł 43,0%, co ilustruje poniższy wykres.
Wykres 1 Udział klas mediów w rynku reklamowym w I poł. 2021.
Źródło: opracowanie Emitenta na podstawie: https://cmoinsider.pl/publicis-groupe-dwucyfrowe-wzrosty-wiekszosci-mediow-na-rynku-reklamy-internet-239-tv-214-radio-202, Publicis Groupe.
Zgodnie z raportem PMR liczba gospodarstw domowych w Polsce z dostępem do płatnej telewizji porusza się przez ostatnie lata w trendzie bocznym. Tendencja ta wywołana jest przede wszystkim wysokim nasyceniem usługami oraz również konkurencją ze strony standardu DVB-T czy serwisów VOD. Pomimo tego polski rynek płatnej telewizji pozostaje relatywnie stabilny. Wpływ na silną pozycję rynku płatnej telewizji w Polsce mają przede wszystkim względnie niskie ceny za treści telewizyjne premium, w porównaniu do innych krajów europejskich.[2] Zgodnie z publikacją Głównego Urzędu Statystycznego na koniec 2019 roku w Polsce było blisko 10,5 mln gospodarstw domowych korzystających z płatnych usług telewizyjnych (telewizja satelitarna, telewizja kablowa, IP TV, inne).[3]
W 2021 r. liczba polskojęzycznych kanałów telewizyjnych wyniosła w Polsce 270.[4]
Wykres 2 Odbiorcy płatnych usług telewizyjnych
Źródło: GUS: „Telekomunikacja 2019”, wrzesień 2020 r.
Cechą charakterystyczną polskiego rynku telewizyjnego jest jeden z najwyższych średnich czasów oglądania telewizji dziennie na osobę spośród krajów europejskich. Według danych serwisu Statista
w 2019 roku średni czas oglądania telewizji dziennie na osobę wyniósł w Polsce 259 minut dziennie, co dawało Polsce ósme miejsce w czasie oglądania telewizji dziennie wśród krajów europejskich i co jest powyżej średniej dla państw europejskich (219 minut dziennie).
Wykres 3 Średni czas spędzany dziennie na oglądaniu telewizji w krajach europejskich w 2019 r.
Źródło: Statista.com: „Average time spent watching television daily in European countries in 2019”
Rynek VOD w Polsce i Europie
Według raportu PMR po przekroczeniu w 2019 roku 1 mld zł wartość polskiego rynku VOD w 2020 r. osiągnęła 1,3 mld zł notując dwucyfrowy wzrost, który wyniósł 25,0%. Na tak dynamiczny wzrost wpłynęła w dużej mierze pandemia COVID-19, która zwiększyła motywację Polaków do migracji
w kierunku płatnych usług SVOD, między innymi ze względu na zamknięcie kin. Z drugiej jednak strony PMR wskazuje, że czynnikiem spowalniającym tempo wzrostu pozostaje trend współdzielenia kont, który utrzyma się na rynku w najbliższych latach. Jak wynika z informacji uzyskanych przez Wirtualnemedia.pl, łączna kwota opłat od audiowizualnych usług medialnych, potocznie znanych jako „podatek od VOD” w 2021 r. wyniosła 23,7 mln zł, co oznacza, że rynek serwisów VOD wygenerował
w tym okresie około 1,6 mld przychodów6 . Prognoza na lata 2022-2026 wskazuje dalszy dynamiczny wzrost rynku VOD, zarówno w ujęciu ilościowym, czyli liczby gospodarstw domowych oraz w ujęciu wartościowym.[5]
Ze względu na coraz lepszą jakość łączy internetowych i dzięki coraz powszechniejszemu dostępowi do Internetu w Polsce w ostatnich latach dynamicznie przyrasta liczba użytkowników serwisów VOD.
W latach 2014-2019 liczba użytkowników tych usług podwoiła się i wyniosła 10,12 mln w 2019 roku. Warto również wskazać, że na początku 2019 roku 72% gospodarstw domowych z dostępem do internetu korzystało z serwisów VOD.
Wykres 4 Liczba użytkowników serwisów VOD w Polsce w latach 2014-2019 (w mln)
Źródło: PMR: „Rynek płatnej telewizji w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”.
Według analizy Wavemaker w październiku 2020 r. codziennie z katalogów VOD korzystało ok. 29% gospodarstw domowych, a kilka razy w tygodniu ponad 30%. Z danych tych wynika również, że większość użytkowników spędza na oglądaniu wideo w serwisach VOD od 2 do 3 godzin dziennie. Najczęściej wymienianymi przez użytkowników powodami wyboru wideo na żądanie są: nieatrakcyjna oferta telewizyjna, możliwość zatrzymania programu i powrót do niego w dowolnej porze, samodzielny wybór pory oglądania. Najczęściej oglądanymi treściami w usługach VOD są zagraniczne filmy i seriale. Należy jednak wskazać, że coraz chętniej użytkownicy sięgają po programy rozrywkowe i filmy dokumentalne, których oglądalność zbliża się do 40%.
Wykres 5 Najczęściej wybierane treści w usługach VOD w Polsce.
Źródło: Opracowanie Biura KRRiT na podstawie: Video Track V, Wavemaker, październik 2020.
W 2019 roku nieznacznie większą popularnością charakteryzowały się serwisy dostępne w modelu reklamowym (AVOD), które zgodnie z raportem PMR na koniec 2019 r. posiadały ponad 5 mln użytkowników. Nasycenie reklamą w czołowych serwisach takich jak Player.pl, Ipla.tv i Tvp.pl-vod
w 2019 r. wyniosło ok. 9 minut reklam na godzinę i kształtowało się na poziomie zbliżonym do telewizji [6]. Z roku na rok rośnie jednak liczba użytkowników płatnych usług VOD, która w 2019 roku wzrosła do blisko 5 mln. W 2019 r. przychody z płatnych usług VOD po raz pierwszy w historii przekroczyły 1 mld zł, co stanowiło około 10% wartości całego rynku płatnej telewizji w Polsce.
Wykres 6 Wartość rynku płatnych usług VoD w Polsce (w mln zł).
Źródło: Opracowanie Biura KRRiT na podstawie: PMR „Rynek płatnej telewizji w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”
Najbardziej powszechnym modelem wśród płatnych usług jest model subskrypcyjny (SVOD). Jako najpopularniejsze powody wyboru oferty SVOD użytkownicy wskazują brak reklam, dostęp do lepszych seriali i filmów, lepsza sprawność techniczna[7]. Pod względem zasięgu stron dostawców (liczonego jako suma działań odbiorców wykonanych w ciągu 1 miesiąca) usług SVOD w lipcu 2019 roku pierwsze miejsce zajmował Netflix (12,45%). Drugie miejsce w tym zestawieniu zajął Vod.pl (11,66%), a trzecie Cda.pl.
Wykres 7 Zasięg stron dostawców SVoD w Polsce lipcu 2019 (w %)
Źródło: opracowanie Emitenta na podstawie: KRRiT „Europejski i krajowy rynek audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VoD)”.
Pod względem liczby odwiedzających serwisy VOD w Polsce w sierpniu 2021 roku pierwsze miejsce zajął Netflix z blisko 12 mln użytkowników. Na podium w tym zestawieniu znalazła się również platforma WP.pl (4,49 mln użytkowników) oraz Player (3,21 mln użytkowników).[8]
W Europie serwisy VOD w 2020 r. wygenerowały przychody w wysokości 11,6 mld EUR. Warto wskazać, że 10 lat temu przychód ten wynosił tylko 388,8 mln EUR. Zdecydowanie największą część tej kwoty wygenerowały usługi SVOD, z których przychody w 2020 roku wyniosły 9,7 mld EUR.[9]
Tak dynamiczny wzrost przychodów z usług SVOD był wywołany pojawieniem się na rynku wielu nowych podmiotów i szybkim przyjęciem ich przez konsumentów w Europie, gdzie liczba subskrypcji SVOD zanotowała wzrost z 300 tys. w 2010 r. do ponad 140 mln w 2020 r. W bazie MAVISE, która obejmuje 41 krajów w lutym 2021 r. znajdowało się łącznie 1219 europejskich serwisów VOD z czego ponad połowa (619), to katalogi płatne w abonamencie (SVOD).
Wykres 8 Katalogi VOD w Europie ze względu na rodzaj dostępu do oferty
Źródło: Opracowanie Biura KRRiT na podstawie bazy MAVISE EO, dostęp luty 2021 r.
Z analizy przedstawionej przez Digital TV Research wynika, że liczba globalnych subskrypcji SVOD wzrośnie o 491 mln w latach 2021-2026. Wynika z tego fakt, iż za pięć lat z płatnych serwisów streamingowych będzie korzystać 1,64 mld osób na całym świecie. Obecnie w Chinach i USA mieszka 56% klientów płatnych serwisów streamingowych, jednak za 5 lat liczba ta zmniejszy się do 49% ze względu na zyskującą popularność tego typu usług w wielu innych, w tym europejskich, krajach.[10]
Wśród najpopularniejszych serwisów VOD w Europie w 2018 roku prym wiódł Netflix, z którego korzystała ponad połowa użytkowników usług VOD w Europie. Na drugim miejscu uplasował się Amazon z udziałem 21%.
Wykres 9 Udział największych serwisów w grupie odbiorów VoD
Źródło: opracowanie Emitenta na podstawie: https://hdtvpolska.com/streamingeuropa-netflix-ponad-50-udzialu/
Pod względem liczby serwisów VOD w Europie na koniec 2020 roku pierwsze miejsce zajęła Wielka Brytania (75 serwisów). Kolejno uplasowały Francja (69 serwisów) oraz Niemcy (61 serwisów). Polska znalazła się na czwartym miejscu z łączna liczbą serwisów VOD wynoszącą 56.
Wykres 10 Liczba serwisów VOD w wybranych państwach UE
Źródło: Opracowanie Biura KRRiT na podstawie danych z bazy MAVISE, dostęp luty 2021 r.
[1] https://cmoinsider.pl/publicis-groupe-dwucyfrowe-wzrosty-wiekszosci-mediow-na-rynku-reklamy-internet-239-tv-214-radio-202, dostęp: październik 2021
[2] PMR: „Rynek płatnej telewizji i usług VOD w Polsce 2021 – Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”
[3] GUS: „Telekomunikacja 2019”, wrzesień 2020 r.
[4] Wirtualnemedia.pl, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ile-jest-polskojezycznych-telewizji_2, dostęp: styczeń 2022 r.
[5] PMR: „Rynek płatnej telewizji i usług VOD w Polsce 2021”
[6] KRRiT: „Europejski i krajowy rynek audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VoD)”
[7] Video Track V, Wavemaker, październik 2020
[8] https://mobirank.pl/2021/09/17/ranking-serwisow-vod-w-polsce-sierpien-2021/, dostęp: październik 2021
[9] Europejskie Obserwatorium Audiowizualne: „Trendy na rynku VOD w 28 krajach Unii Europejskiej”
[10]Wirtualnemedia.pl, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/digital-tv-research-platformy-streamingowe- prognoza-2026 , dostęp: styczeń 2022
Kontakt dla inwestorów: inwestorzy@red-carpet.pl